האזנת מוזיקה באוזניות והנזק לשמיעת הילדים

האזנת מוזיקה באוזניות והנזק לשמיעת הילדיםאוזניות הן אביזר מודרני אופנתי מאוד בקרב ילדים ובני נוער, אך גם אחד הסיכונים הגדולים ביותר לאובדן שמיעה או הפרעות אוזניים אחרות בגילאים צעירים מאוד. אין ילד שאין לו אייפוד, נגן מוזיקה או טלפון שאיתם הוא נרגע בהאזנה למוזיקה. חשוב לדעת כיצד אתה מגן על ילדך מפני ההשפעות המזיקות של שימוש מופרז או לא נכון באוזניות. לא חשוב אם מדובר על שירי ילדים או מוזיקה פופ או רוק, תמיד יש סכנה אם מאזינים למוזיקה בצורה לא נוכנה.
כשמדובר בשימוש באוזניות, חשוב לקחת בחשבון סיכונים פוטנציאליים ולנקוט באמצעים מתאימים כדי להגן על שמיעתם של הילדים.

הנה כמה טיפים שיסייעו להבטיח שימוש בטוח באוזניות:

האזנת מוזיקה למקסימום באוזניות, אופנה בקרב ילדים

מומחים טוענים כי יש סיבה אמיתית לדאגה לגבי האופנה העדכנית ביותר בקרב בני נוער, אך גם בקרב ילדים צעירים יותר – האזנה למוזיקה באוזניות. כמעט כל המכשירים הטכנולוגיים המודרניים תואמים לאוזניות שמע – טלפונים ניידים, מחשבים, מחשבים ניידים, טלוויזיות, אייפד ואייפוד, נגני mp3 או mp 4 וכו’.
הגיל שבו הקטנטנים מאזינים למוזיקה דרך אוזניות הפך לקטן יותר ויותר. היום אנחנו רואים ילדים רק בני כמה שנים שיש להם אוזניות באוזניים, אבל גם עוצמת מוזיקה גבוהה להחריד. על ההורים לדעת שהם מסכנים את השמיעה של הקטנטנים ומובילים להפרעות תכופות באוזן הפנימית והתיכונה, ובמקרים קיצוניים לחירשות.
הגבל את עוצמת הקול לרמה בטוחה. מומחים ממליצים לשמור על עוצמת הקול ב-70-60% או מתחת לעוצמת הקול המקסימלית. עודדו את ילדכם להקשיב ברמה נוחה שבה הוא עדיין יכול לשמוע צלילים חיצוניים, כגון שיחות או רעשי סביבה.
מומחים אינם תומכים באיסור על אביזרים אלו, אלא רק בשימוש נכון ורציונלי בהם.

כיצד אוזניות משפיעות על השמיעה של ילדים?

בני הנוער והילדים של היום בוחרים ומשתמשים באוזניות הלא נכונות. בחרו בדגמים זולים, עם עיצוב שמשפיע על פנים האוזן ומנצל לרעה את הנפח שלהם, ומשפיע על האוזן הפנימית. להלן הדרכים העיקריות שבהן אוזניות מסכנות את השמיעה!
הדפוס
כיום, האוזניות הפכו ליותר ויותר קטנות, קלות יותר, אלגנטיות ונוחות. הן קלים יותר לשימוש והם מוכנסים ישירות לאוזניים, מעוצבים בהתאם לצורתם האנטומית של העוזן. במציאות, הדגמים החדשים הללו מסוכנים הרבה יותר לשמיעתו של ילד מאשר הישנים, שהונחו על הראש ולא פיזרו את הצליל כל כך קרוב לאוזן הפנימית. במקרה של אוזניות פנימיות, ככל שעוצמת הקול גבוהה יותר והמוזיקה חזקה יותר, כך הצליל מגיע קרוב יותר לעור התוף ולאוזן התיכונה או הפנימית ומשפיע על השמיעה.

השפעתו של הזמן שמאזינים למוזיקה באוזניות

לא רק המערכת לפיה הם עשויים מסוכנת לבריאותו של הקטן. הזמן שמקדישים להאזנה באוזניות חשוב כדי ליצור או לא לבעיות בשמיעה של הילד. ניתן להכין ולהתאים את האוזניות לצרכי הילד, אך אם מתעללים בהם שעות על גבי שעות, השמיעה עדיין סובלת.
חשוב הגדר מגבלת זמן סבירה לשימוש באוזניות. חשיפה ממושכת לצלילים חזקים עלולה להגביר את הסיכון לפגיעה בשמיעה. עודדו הפסקות והבטחו שלילדכם יהיו מחזורים קבועים ללא אוזניות כדי להניח את אוזניו.

איך מגנים על הילד מפני הסכנות ששל שימוש לא נכון באוזניות?

זה מה שקורה בדרך כלל באוזניים כשהילד שומע מוזיקה עם אוזניות – הצלילים מהאוזניות נכנסים לאוזניים, גורמים לעור התוף לרטוט, עוברים דרך העצמות העדינות של האוזן התיכונה ומגרים את תאי העצב בשבלול ( אוזן פנימית).
הוכח שאנשים, בעיקר ילדים ובני נוער, מאזינים למוזיקה בעוצמה גבוהה בהרבה מהמומלץ. חשיפה יומיומית לצלילים חזקים – מעל 120 דציבלים – עלולה לפגוע באופן בלתי הפיך בשמיעת הילד, על ידי פגיעה בתאי החישה באוזן הפנימית. בנוסף, קיים סיכון לשבירת עצמות האוזן התיכונה, וכן את עור התוף.
מומחים ממליצים להפחית את עוצמת הקול באוזניות לילדים עד ל-80 דציבלים לכל היותר, השקול לצליל של אזעקת שעון או זו שמפיקה מכונה במפעל. זאת ועוד, ישנן גם אוזניות המיועדות במיוחד לקטנטנים, בעלות הגבלת ווליום ואמצעי בטיחות מפני נזקי שמיעה. המטרה העיקרית של המומחים ביצירת אוזניות היא להפחית את רמת הלחץ האקוסטי, הנפלטת מהאוזניות לאוזן הפנימית.

בחרו תמיד בדגמים שנוצרו במיוחד עבור הילד, קטנים וקלים, המותאמים בצורה מושלמת לראשו של הילד. המצוינות ביותר הן הקסדות הגדולות, המונחות על הראש. אבל אם לא מוצאים מידות מתאימות לראש שלו או שהוא לא מצליח להתרגל אליהם, אפשר להשתמש גם באוזניות בתוך האוזן. הם מתאימים לילדים עם אוזניים קטנות. הם אינם מסוכנים כל עוד הם פועלים לפי כללי הבטיחות שנקבעו על ידי מומחים.
שים לב לתוכן האודיו שילדך מאזין לו. ודא שהמוזיקה או המדיה האחרת שהם צורכים מתאימים לגיל ואינם מכילים התפרצויות רמות פתאומיות או קטעי ווליום גבוהים מדי.
עודדו את ילדכם להשתמש באפשרויות האזנה פתוחות, כגון רמקולים או אוזניות שאינן מכסות את האוזניים לחלוטין. זה יכול לעזור להפחית את ההשפעה הישירה של צליל על עור התוף.
גם עם הבחירה באוזניות בטוחות לשמיעת הילד, עדיין טוב להגביל את זמן ההאזנה למוזיקה איתן ולחנך אותו על השימוש הנכון בהן ועל חשיבות האזנה למוזיקה ברמה נמוכה.

מאת: נטשה קירילנקו – מורה למוזיקה ואמא ל-2 שאוהבים שירי ילדים

דרגו את שיר
[Total: 1 Average: 5]