האם מוזיקה במהלך ההריון משפיעה על העובר?

האם מוזיקה במהלך ההריון משפיעה על העובר?נושא מאוד מעניין הוא מוזיקה בזמן ההריון והשפעתה על העובר. אמהות רבות ניסו לנגן מוזיקה לקטן כדי להירגע או לעורר את החשיבה שלו. אך האם אלו ההשפעות האמיתיות של מוזיקה על העובר?
ישנן כאלה שאומרים שלמוזיקה יכולה להיות השפעה על העובר במהלך ההריון. בעודם ברחם, לעובר יש את היכולת לשמוע צלילים מהעולם החיצון, שירי ילדים.

הנה כמה השפעות אפשריות של מוזיקה על העובר המתפתח:

האם מוזיקה משפיעה באמת על התפתחות העובר?

האמת היא אף אחד לא יודע בדיוק אם מוזיקה משפיעה או לא על התפתחות העובר. אכן יש עדויות לכך שהתינוק יגיב לצלילי המוזיקה באמצעות תנועות. הבעיה היא שאף אחד לא יודע מה המשמעות של התנועות האלה. קשה יותר להבחין בתינוק שטרם נולד. התנועות שלו בעת האזנה למוזיקה יכולות להיות הרבה דברים, מאי נוחות ועד שמחה.
השמעת מוזיקה לתינוק ברחם מספקת גירוי שמיעתי. מערכת השמיעה המתפתחת של העובר עשויה להיות מסוגלת לזהות ולהגיב לקולות, כולל מוזיקה, מה שיכול לסייע בקידום התפתחות עצבית.
למוזיקה עם מנגינה או קצב מרגיעים עשויה להיות השפעה מרגיעה על האם, שעלולה להשפיע בעקיפין על התינוק. כאשר האם רגועה ונהנית מהמוזיקה, זה עשוי ליצור סביבה חיובית עבור התינוק.
למוזיקה יש כוח לעורר רגשות, וייתכן שהתגובה הרגשית של האם לעובר יכולה להיות מועברת לעובר. חיבור רגשי זה עשוי לסייע בקשר והתקשרות בין האם לתינוק לאחר הלידה.

האם מוזיקה הופכת את התינוק ברחם לחכם יותר?

היו הרבה השערות שתינוקות ש”מאזינים” למוזיקה בעודם ברחם ייוולדו חכמים יותר מכיוון שהצלילים מגרים את המוח שלהם. למעשה, אין מחקר רלוונטי להוכחת השערה זו. רבים מאמינים שחשיפה למוזיקה עוזרת לילדים בכל גיל לפתח את החשיבה המתמטית שלהם. המחקרים המראים זאת מבוססים בעיקר על השפעות המוזיקה על ילדים גדולים יותר, לא על תינוקות. הנחת היסוד היא שאם למוזיקה יש את ההשפעה הזו על ילדים גדולים יותר, אז היא עשויה להשפיע באותה צורה על תינוקות, אם כי אין מחקרים המאשרים זאת.
אחרים מאמינים שיילודים יכולים לזהות את המוזיקה לה האזינו ברחם. כשהם שומעים שיר מוכר הם יכולים להירגע או להמריץ. עם זאת, התצפיות לעיל מבוססות רק על חוויות יחיד, לא על מחקרים מדעיים מוסמכים.

איך להשמיע מוזיקה לעובר

נשים הרות רבות תוהות כיצד להשמיע מוזיקה לתינוק ברחם. עקרונית יש לך שתי אפשרויות: לשים אוזניות על הבטן, או לשים את המוזיקה ישירות על רמקול ולקרב אותו לבטן. מומחים ממליצים להגביל את המוזיקה לשעה אחת ביום לכל היותר, מכיוון שהתינוק שומע אותו בקול רם כל כך, זה יכול לעורר אותו יתר על המידה. את בדעה שאין צורך לשמור את המוזיקה כל כך קרובה לתינוק, או להחמיר את הצליל, כי מי השפיר מוליך קול טוב.
אם תבחרו להשמיע את המוזיקה ברמקול, אל תגבירו את עוצמת הקול יותר מ-70 דציבלים – בערך עוצמת המוזיקה בחנות – כי זה עלול לעצבן או להפחיד את התינוק. מומחים רבים ממליצים במיוחד על המוזיקה של מוצרט מכיוון שיש בה שילוב מוצלח של צלילים חדשים וחוזרים על עצמם שמשמח תינוקות.
באופן כללי, כמעט כל מוזיקה מקובלת על תינוקות, ממוזיקה קלאסית ועד שירי ערש, כל עוד היא מרגיעה. מוזיקה כאוטית מדי כמו ראפ או רוק “משוחררת” מדי עלולה לא לרצות את התינוק יותר מדי. מוזיקה גם תעזור לך להירגע, לישון טוב יותר ואולי אפילו להחיות אותך כשאתה מרגיש עייף.

סיכום

חשוב לציין שהשפעות המוזיקה על התינוק במהלך ההריון יכולות להשתנות, ולא כל המחקרים הניבו תוצאות עקביות. בנוסף, כל תינוק הוא ייחודי, וההעדפות והתגובות האישיות עשויות להיות שונות. עם זאת, בסך הכל, השמעת מוזיקה במהלך ההריון נחשבת בדרך כלל בטוחה ויכולה להיות חוויה חיובית הן לאם והן לתינוק.
יש כל הסיכויים שכל ההשפעות המועילות הללו יורגשו על ידי העובר, שמרגיש טוב יותר כאשר אמו רגועה ושמחה. מכיוון שאין מחקרים רלוונטיים בנושא זה, לשון החוק היא מתינות. אתה יכול גם לנסות ליישם תרפיה במוזיקה על התינוק שלך, אבל אל תגזים.

מאת: נטשה קירילנקו – מורה למוזיקה ואמא ל-2 שאוהבים שירי ילדים

דרגו את שיר
[Total: 2 Average: 4.5]